Dieta nie jest jednorazową przygodą

Dieta nie jest jednorazową przygodą

Coraz więcej Polaków ma nadwagę, na otyłość choruje około 27 proc. Większość usiłuje sama walczyć z nadmiarem kilogramów. Zaczyna stosować różne diety, zamiast pomagać sobie - szkodzi. Czym tak naprawdę jest dieta? Na co zwrócić uwagę, zaczynając przygodę ze zdrowym odżywianiem? - o tym mówi Alicja Kałka-Pisarek z Poradni Dietetycznej Zdrowa Kaloria w Strzelcach Opolskich.

Jesteś na diecie, jedz sałatę?

- Dieta przez większość z nas kojarzona jest z odchudzaniem, głodówkami, restrykcyjnym planem żywieniowym, rezygnacją ze spożywania ulubionych przez nas potraw czy też napojów, skutkować ma redukcją masy ciała. Nic bardziej mylnego, dieta może też być stosowana w dietoterapii, chorobach dietozależnych, np. cukrzycy, miażdżycy, zespole jelita drażliwego itp. Dieta może być także eliminacyjna - stosowana w alergiach czy też nietolerancjach pokarmowych. Dieta to jest to, co spożywamy w ciągu całego dnia. Pamiętajmy o tym, że zdrowa dieta to taka, która dostarczy nam odpowiednią ilość wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz będzie uwzględniała nasze zapotrzebowanie na energię.

Czy istnieją diety cud?

- W świecie dietetyki co chwilę pojawiają się nowe doniesienia o skutecznych dietach cud i super suplementach, które pomogą szybko zrzucić zbędne kilogramy. Niestety większość z tych diet nie została dobrze przebadana i nie mamy dowodów naukowych, że są one bezpieczne dla naszego zdrowia. Mieliśmy już szał na dietę Dukana, dietę Kopenhaską, dietę zgodną z grupą krwi i wiele innych. Obecnie królują: dieta paleo, diety pudełkowe, diety sokowe i warzywne, itp. Natomiast chyba najgłośniej od dłuższego czasu jest o diecie bezlaktozowej czy bezglutenowej. I to ta ostatnia budzi najwięcej kontrowersji wśród żywieniowców (gluten to białko obecne w ziarnach zbóż oraz w żywności produkowanej z pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia). Eliminując gluten, powinniśmy mieć pewność, że on nam szkodzi. Aby to stwierdzić, powinniśmy wykonać test na nietolerancję glutenu. Dopiero pozytywny wynik będzie powodem do usunięcia go z diety. Podobnie należy postąpić, eliminując laktozę czy inny produkt z diety.

Od czego zacząć zmiany w diecie?

- Najbardziej bezpieczną i skuteczną dietą będzie spersonalizowany, zbilansowany jadłospis napisany przez dietetyka. Układając plan żywieniowy, bierze on pod uwagę: wiek, wzrost, podstawową przemianę materii, aktywność fizyczną, choroby, dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze itp. W przypadku osób odchudzających się równie ważnym etapem jest wyjście z diety i stabilizacja wagi. Dobrze zaplanowane, zdrowe odchudzanie pozwoli uniknąć efektu jojo.

Jeśli nie możemy lub nie chcemy skorzystać z pomocy dietetyka, warto zajrzeć na stronę Instytutu Żywności i Żywienia, znajdziemy tam wiele cennych wskazówek.

Mówiąc o dietach bezpiecznych, które zostały dokładnie przebadane, a ich skuteczność potwierdzona, należy wymienić diety: dash, śródziemnomorską i dietę IG.

Jednak trzeba pamiętać, że tylko długotrwała zmiana nawyków żywieniowych to klucz, by cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką. Dieta nie może być jednorazową przygodą.

 

Jeśli zależy nam na poprawie naszego zdrowia i samopoczucia to starajmy się:
- zacząć dzień od śniadania, które dobrze jest spożyć do godziny po przebudzeniu,
- spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia, uwzględniając 3-4-godzinne przerwy między nimi,
- wyeliminować słodycze i biały cukier z diety, zastąpić je świeżymi owocami,
- zwiększyć ilość warzyw w diecie – powinny znaleźć się w trzech głównych posiłkach,
- ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów zawierających dużo izomerów trans. Tłuszcze zwierzęce zastąpić łuszczami roślinnymi takimi jak olej lniany, oliwa z oliwek, olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia,
- ograniczyć do minimum stosowanie soli, w zamian korzystać z ziół i przypraw,
- pić ok. 1,5 litra wody dziennie,
- zwiększyć aktywność fizyczną,
- ostatni posiłek zjadać 3 godziny przed snem.

Odpowiedz