Autostrada to problem dla Strzelec

Autostrada to problem dla Strzelec

Artykuły : 
Numer wydania: 

Przez Strzelce, oprócz dróg lokalnych, przebiega droga wojewódzka i krajowa. W pobliżu znajduje się autostrada, która często jest zakorkowana z powodu wypadków lub remontów. To powoduje, że co najmniej kilka razy w miesiącu nasze miasto jest zatkane. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce w poniedziałek, 17 września.

 

- Trudno wyjechać z mniejszych dróg na te główne, bo jedzie tyle samochodów. Czy nie da się z tym czegoś zrobić? Strzelce są niewielkim miasteczkiem, a ruch jest jak w metropolii – mówi nasz Czytelnik.

 

Jak podkreśla burmistrz Tadeusz Goc, głównym powodem zakorkowanego miasta są problemy na autostradzie.

 

- Niezrobienie zgodnie z logiką drogi alternatywnej, czyli obejścia Strzelec, jest zaniechaniem wielu poprzednich rządów. Myślę, że w najbliższych miesiącach będzie podjęta ostateczna decyzja odnośnie terminu budowy obwodnicy dla Strzelec Opolskich, tzw. obwodnicy południowej. My ze swej strony robimy rozwiązania lokalne. Zaproponowaliśmy, żeby przynajmniej zrobić możliwość obejścia Strzelec przez kierunki północne, przez drogi już istniejące – mówi burmistrz. – Cieszymy się, że udało się przebudować wiadukt nad torami. Do usprawnienia ruchu potrzebne są też co najmniej trzy ronda: na styku ulicy 1 Maja z Zakładową i dwa na drodze 94 – dodaje.

 

Z problemem dużego ruchu walczy wiele miast. Oprócz zwiększonego natężenia, wzrasta również poziom zanieczyszczeń. W niektórych krajach europejskich wprowadzane są ostrzejsze przepisy, które regulują normy emisji spalin. Jeśli samochody ciężarowe nie spełniają odpowiednich kryteriów, nie mogą wjechać na teren miasta lub muszą zapłacić.

 

- My nie możemy wprowadzić żadnego ograniczenia dla dużych samochodów, bo to jest droga krajowa. Gminy i samorządy nie mają tutaj żadnych instrumentów. Ta droga jest eksterytorialna w stosunku do naszych decyzji, jej zarządcą jest jedynie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie takie decyzje, korzystne dla strzelczan, zostaną podjęte – dodaje Goc.

 

Zanim jednak powstanie wcześniej wspomniana obwodnica, minie jeszcze kilka lat. Praktycznie istnieje objazd centralnej części miasta. Samochody jadące drogą krajową 94 od strony Suchej mogą skręcać w lewo w ulicę Cementową, na rondzie jechać w prawo i ulicami 1 Maja i Zakładową skierować się na ulice Marka Prawego i Stawową. Wtedy nie trzeba pchać się do miasta, można też ominąć kilka sygnalizacji świetlnych. Rondo na ulicy Gogolińskiej również usprawniłoby ruch w Strzelcach (o tym więcej na stronie 18).

 

Władze miasta powinny zabiegać u zarządców dróg wojewódzkich i krajowych, żeby te postawiły odpowiednie oznaczenia, że istnieje możliwość objechania miasta! Wtedy strzeleccy kierowcy mogliby trochę odetchnąć i bez denerwowania się wracać z pracy do domu.

 

 

- Już 20 lat temu została wydana decyzja o budowie obwodnicy Strzelec. Wszystko było praktycznie gotowe, jednak dwóch mieszkańców się sprzeciwiło i decyzja została anulowana. Wszędzie budowane są obwodnice, tylko u nas jest problem. Może to wina władz miasta, które są zbyt miękkie i nie naciskają kogo trzeba, by wydano ważne dla miasta decyzje - tak sprawę komentuje Karol Cebula, który w tamtych czasach osobiście interweniował u ministra infrastruktury i decyzję o budowie obwodnicy przywiózł w kieszeni...

 

Joanna Gerlich

 

 

 

Komentarze

Portret użytkownika strzelczanin
Wysłane przez strzelczanin (niezweryfikowany) w 3 Październik, 2018 - 01:36

Dopóki nie ma obwodnicy, to przynajmniej   ronda ułatwiłyby przejazd przez miasto: Krakowska - Stawowa -Ujazdowska,  Opolska - Cementowa, Burstynowa- Gogolińska -Braci Prankel , Mickiewicza -Kozielska,  ale jak GDDKiA nie widzi potrzeby budowy np. pierwszego jw. to jak mają urzędnicy to przeskoczyć, a i brak parlamentarzystów  z naszego rejonu temu nie pomaga.

Piszecie Państwo : autrostrada to problem dla Strzelec.....a jej brak co by oznaczał? Problem w tym , że w fazie budowy autostrad nie wzięto pod uwagę tak znacznego rozwoju motoryzacji i wzrostu wymiany handlowej wschód-zachód, bo z pewnością korki rozładować mogłyby np. sześciopasmowe odcinki.  Oczywiscie dużo większe koszty, ale napewno mniejsze aniżeli teraz ich rozbudowa. Niestety dalej się to powiela.

Można dewagować, psioczyć i narzekać ale, to nie zmniejszy nam aplikowanej w nasze płuca codziennej dawki spalin. Musimy  jakoś przeżyć te klika lat mając nadzieję, że nasi samorządowcy będą pilnować tematu, aby  nie spoczął w "lodówce" inwestycyjnej kraju.

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 3 Październik, 2018 - 09:59

ad1. Ok  ale  o tych objazdach    Wiesz  Ty , ja   ale  dla obcego kierowcy to temat tabu .  A wystarczyło by ładnie  oznaczyć  cyt    objazdy. Znajdują się pieniądze na roznorakie spędy  a   na postawienie paru znaków  funduszy brak .  Myślernie  nie boli 

ad2 Problem autostrady to  ''grzech pierworodny''  . Autostrada została  zaprojestowana i wybudowana całkowicie w nielogiczny sposób . ''Przekleństwo ekologów'' odbija sie  czkawką .  Najwięcej  autostradowych zdarzeń   jest na  odcinku  Góra Św Anny  . Można było skorzystać  z  starych dobrych  niemieckich planów gdzie autostrada  była  projektowana parę kilometrów   dalej =niżej i  prawdopodobieństwo  zdarzeń  bylo by  duzo   mniejsze . A jezeli  JUŻ to można by  wygudować  tunel. Na zakopiance  budują tunel  ponieważ  ruch [  dużo mniejszy ]  przeszkadza  paru  goralom . A tak  na tym odcinku  zdarzają   sie  wypadki często  i  '' konwuj '' jest kierowany na Strzelce . A jezeli  już  ma to miejsce to   szanowna drogiowka mogła by pokierować ruchem drogowym kierując  samochody na    objazdy wyżej cytowane    ze wskazaniem na  dojazd do autostrady   w Olszowej  . A tak  wszyscy  pchaja się do centrum  chcąc dostać się  do Sieroniowic. Ten  wyrób  autostradopodobny  kuż nadake się do  remontu i przebudowy . Autostrada o takim natężeniu ruchu  powinna mieć  co najmniej  3 pasy   , co na   tym  kolejnym '' polskim wynalazku'' należy do  rzadkości . Kolejny  miliardy  wyrzucone w głoto. Myślenie  nie boli.

3.Nasi  pseudosamorządowcy    przez kolejne kadencje nie kiwnęli palcem w temacie obwodnicy . Tarafił  nam się  Wojewoda   ktory ruszyl temat i  obwodnica będzie realizowana . Ale to  melodia  przyszłosci  . Jeszcze wielu strzelczan '' położy się na  gogolińskiej''  z powody  raka pluc   - itp.

4.  Pieniądze na strzelecką  obwodnicę   były  już  przyznanae za   ministra Widzyka .  Ale   STRZELECCY SAMORZĄDOWCY  nie portafili  wykorzystać tej szansy   . Z czego  skwapiliwie  skorzystaly inne miasta .  Myslenie nie boli . 

 

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 3 Październik, 2018 - 11:47

Ad 3. Wiwat Wojewoda! Nowy wojewoda ma w głebokim poważaniu obwodnice. Jego bardziej interesują ulice. A dokładniej to zmiana ich nazw. I stawianie pomników. Nowy rząd obiecał obwodnice dużej grupie miast z kilku powodów. Po pierwsze same obietnice są przez Polaków łykane z ogromną wdzięcznością. Po drugie same obietnice jeszcze nic nie kosztują. By była jasność to takie rozdawnictwo obietnic jest wadą wszystkich ugrupowań politycznych. Po drugie skoro sieć autostrad powoli się domyka, sieć dróg ekspresowych też już osiąga pewien stopień zaawansowania, a sporo nowych obwodnic zostało już oddanych do użytku (Nysa, Kłodzko z tych najbliższych - pewnie też zasługa naszego genialnego premiera) to siłą rzeczy powinna nadejść kolej na nowe, kolejne obwodnice. Ja bym się tak nie cieszył już tą obwodnicą bo jak UE się zdenerwuje i nam przykręci kurek z kasą to zobaczysz w jakim tempie kolejne obiecane obwodnice będą wypadać z tej listy. Co do nie kiwnięcia palcem przez naszych samorządowców to pamiętam dosyć częste wypowiedzi burmistrza o podejmowanych próbach wpłynięcia na władze centralne w lokalnej kablówce.

Ad. 4 To nie strzeleccy samorządowcy nie potrafili wykorzystać tej szansy tylko ktoś z mieszkańców Strzelec powiedział nie, wykorzystał istaniejące wówczas prawo i.... przepadło.

Myślenie nie boli drogi czytelniku pewnie z jedynej obecnie słusznej partii. Bo o ile w punkcie pierwszym i drugim potrafiłeś zachować merytorykę to w 3 i 4 popłynąłeś z wazeliną i krytykanctwem.

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 5 Październik, 2018 - 14:31

ad3  Zabiegi  Woj i  W-CE ministra sprawiedliwości   dsoprowadziły to tego  ze   cytowane obwodnice    zostały wipsane do  rządowego  programu inwestycyjnego  i  przyznano na nie  fundusze .  Prace projektowe już  ruszyły . Pożnica pomiędzy  gwizdkami- kłapacvzami  o których piszesz jest taka że  pisowcy  jacy są tacy są ale  obietnic dotrzymują . Samorządowcy mowili w kablóece że  mowili .. to jest  przekonywujący  argument . W tym  czasie obowiązywała  specustwa  i  z  nie takimi  protestantami   poradzono sobie .  A nawet gdyby  , to   samorządowcy  nie potrafili  dogadać się z tymi gwizdkami    tak  aby  bambry byli zadowolenie a Strzelce  zyskało by  inwestycję kilkusetmilionową . Nie to  nie . A jak nie to nie . Tak kołderka jest \była\ będxzie   zawsze króciutka  i  kiedy w warszawce usłyszeli że w jakiś  tam   strzelcach  nie chcą  obwodnicy to   z chęcią  przekazali pieniąki   do  Brzeska czy Bochni  , gdzie  prostestowało  setki  ludzi  ale   i tak wybudowano  potrzebne  obwodnice  Tak przebiegały  negocjacje w Warszawce .  Nie po to  wybierani  są  burmistrzowie i radni  i  utzrymywani  na   wysokich uposażeniach aby swoje porażki  tlumaczyć w  gordzielikowym medium 

Co do zmiany nazw ulic , to nie kaprys  Woj  tylko .. tak stanowi  prawo które  zostalo  uchwalone przez    45 %   większość  sejomwa .

ad4.    Nadal  twierdze że   brak  obwodnicy  to  rażące  zaniedbania  strzeleckiej  wierchuszki tak samo jak  sprowadzenie do Strzelce  światowego  truciciela  Kronospan 

Myslenie  nie boli , boli mnie że  ''moja'' partia    WOLNOŚĆ my tylko 3%  poparcie . No ale WOLNOŚĆ nie  rozdaje   ''  biednym  ''  [ pis]   aniteż nie  pomaga ''bogatym zlodziejom'' [po] 

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 6 Październik, 2018 - 10:33

Oczywiście, że tzw. ustawowe 500+ w obecnym wydaniu jest jednym wielkim nieporozumieniem a tym samym kaprysem. Dlaczego bogatym i bardzo bogatym rozdaje się pieniądze - w tym moje i Twoje - na drugie i kolejne dziecko, natomiast rodziny naprawdę biedne nie otrzymują tych pieniędzy na pierwsze dziecko? To chyba ktoś nienormalny ustanowił takie zasady.

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 5 Październik, 2018 - 18:53

Mysłenie nie boli - za utożsamianie bogatych ze złodziejami a biednych z pisem jest nadużyciem i nieprawdą

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 5 Październik, 2018 - 13:02

Czy nie da się z tym czegoś zrobić?

Można. Można podziękować paru panom z podstrzeleckiej wsi, którzy kilkanaście lat temu na tyle skutecznie protestowali przeciwko budowie obwodnicy, że ta, gotowa już do wybudowania, z projektami, pozwoleniami i funduszami, wybudowana nie została.

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 5 Październik, 2018 - 13:06

Jest jeszcze jedna ciekawostka. Na rondzie przy zjeździe od strony Opola (cementownia/PKS) znaki drogowe na każdym zjeździe nakazują zjazd z ronda. Jeśli ktoś chce zjechać na drugim zjeździe, musi najpier zjechać na pierwszym, później gdzie zawrócić, wjechać zpowrotem i dopiero potem zjechać, tam gdzie chciał.

Nie wspomnę, jeśli ktoś chciałby rondo objechać w kółko i na nim zawrócić. 

I tu już nie ma zwalania na GDAKA, to jest droga lokalna i sami sobie takie głupie znaki na niej postawiliśmy. Pozdrowienia dla zarządcy.

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 5 Październik, 2018 - 13:17

I jeszcze w sprawie ronda w Olszowej. W SO niedawno chwalono tą inwestycję, że poprawiła bezpoieczeństwo. Problemem jednak w tym  miejscu jest nie rondo, ale sama autostrada i kompletnie nielogiczny węzeł. Gdbyby zjazd/wjazd zrobiony był tak, jak należy, to żadne rondo nie było by potrzebne, bo skręcając w dowolnym kierunku zarówno przy wjeździe jak i zjeździe skręcało by się TYLKO W PRAWO i to BEZ PRZECINANIA KIERUNKU RUCHU. To takie zwykłe, książkowe skrzyżowanie na autostradzie z książek dla dzieci, którym się tłumaczy, co to jest autostrada. Nie byłyby wtedy potrzebne dwa wiadukty, jak jest teraz, wystarczyłby jeden, wjazd na autostradę i zjazd z niej były bezkolizyjny. Same zalety.

Ktoś jednak zaprojektował wszystko po swojemu, a jako cel nadrzędny postawił sobie usatwienie budek do płącenia w jednym miejscu. To okazało się ważniejsze od wygody podróżnych i  bezpieczeństwa. Dlatego dziś cieszenie się z ronda, które poprawia bezpieczeństwo zepsute na wskutek bezmyślności poprzedniego projektanta budzi ambiwalentne uczucia, bo z jednej strony, dobrze, że o tym bezpieczeństwie się myśli i się je poprawia, ale z drugiej jego poprawiwanie nie byłoby wcale konieczne, gdby od razu autostradę zbudowano jak należy. Tym bardziej, że taki prosty węzeł jak w Olszowej wcale nie wymaga jakiejś intelektualnej ekwilibrystyki.

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 5 Październik, 2018 - 13:24

Pytanie/prośba do administratora. Powyższego linku nie widać. Proszę to tak ustawić, żeby było widać załączone zdjęcie.

Odpowiedz